Gemenskapsforum där vi fritt diskuterar vad vi vill

Picture of Joakim Ask
2 frågor om utbildningen
by Joakim Ask - Friday, 19 January 2018, 1:24 AM

Hej. Jag läser första året och försöker nu någorlunda planera min framtid eftersom jag är på resande fot samtidigt. Jag har två frågor som jag verkligen hade uppskattat svar på. Jag undrar vilka kurser framöver är det vi behöver använda oss utav labbutrustningen?

Jag måste skriva tentamen i samma tidzon som Sverige och jag läser kursplanerna för kurserna men det framgår inte i alla hur examination sker. Är det några läsperioder då vi inte har någon skriftlig salstentamen alls?

Tack som fan!

Picture of Peter Eriksson
Svar: 2 frågor om utbildningen
by Peter Eriksson - Friday, 19 January 2018, 8:17 AM

Laborationerna är väl mest intensiv under början av årskurs 2 men fortsätter ända fram till kurserna i mars. 

Men årskurs 2 är ett år som kommer kräva en hel del studier och kommer kräva sina timmar. Är väl bara två kurser utan tentamen och det är mätteknik som har duggor och projektledningen. dom andra har salstentor.

Men som vanligt kommer samlingarna att förändras när det gäller datum så även tentorna så jag tror du kommer få det väldigt tufft om du inte kan ändra planer snabbt.

Men lycka till. 

Picture of Johan  Magnusson
by Johan Magnusson - Friday, 19 January 2018, 9:26 AM

Det kan vara klurigt nog att skriva tentor på annan ort i sverige. Tänker du att du skall skriva dem utomlands så kan det vara bra att du verkligen kollar upp vad som gäller. Det kan dessutom skilja sig åt mellan Miun, Umeå och Luleå så kolla upp vad alla har för rutiner. 

Jag tog examen förra våren och kan väl bara ge som tips att många av kurserna verkligen är heltidsstudier där vi pratar 8 timmar om dagen (ibland mer). Det kan ju kännas som att man har all tid i världen i och med att utbildningen ges på distans och man till viss del kan lägga upp sin tid själv. Men man får vara beredd på att lägga ner mer tid än på en campusförlagd utbildning då man inte har lika nära till hjälp om man kör fast. Dom som försökt kombinera utbildningen med allt för många andra aktiviteter som jobb eller resande har oftast hoppat av till slut. Bra att känna till.

Vänligen / Johan

Picture of Joakim Ask
by Joakim Ask - Friday, 19 January 2018, 3:52 PM

Tack för era svar! Då har jag lite mer klarhet i att.

Lustigt nog nekade universitetet i min hemstad mig att skriva första tentamen där medan inga ambassader jag har frågat har gjort det. Jag är i centralamerika sedan i höstas och studierna går bra. Jag tycker det till och med är lättare att studera härifrån och jag har mer tid eftersom jag inte har några hushållssysslor osv. Vill snarare kolla vilka kurser som har salstentor eftersom det påverkar vart jag kan åka och hur länge jag måste ha med mig labbutrustningen eftersom det är svårare att ha med sig den i tex Afrika (som är i samma tidzon som Sverige men tyvärr har dåligt internet). Detta för att fundera på vart jag ska och när framöver. Förövrigt finns ett svenskt lärcentra i Thailand godkänd för tentor, och det finns helt klart värre ställen än Sydostasien att studera ifrån. ;)

Johan, får jag fråga vad du pysslar med idag?

Picture of Johan  Magnusson
by Johan Magnusson - Friday, 19 January 2018, 4:26 PM

Är det ett krav att man måste skriva tentan i samma tidszon? Jag kan förstå att det dock kan vara problematiskt om man vill försöka skriva tentan mitt i natten lokaltid dock ;) Som jag förstått det har det krånglat mer med respektive lärosäte än med ambassaderna men jag har inte någon personlig inblick i frågan.

Kul om du känner att studieformen fungerar bra för dig, jag hoppas det går bra för dig då :)

Jag jobbar som planeringsingenjör på Umeå Energi. Mycket strategiskt tänkande kring morgondagens region och distributionsnät. Kul och lärorikt!

Picture of Joakim Ask
by Joakim Ask - Friday, 19 January 2018, 5:21 PM

Någorlunda samma tidzon. Jag har pratat med tentamenadministrationen för respektive universitet och de låter mig alla skriva från utlandet förutsatt att det sker samtidigt som tentamen i Sverige. Det innebär att Afrika och Europa bort till mellanöstern fungerar tidsmässigt. Därför är lärcentret i Thailand bra för ges tentamen på morgonen i Sverige låter de mig skriva tentamen på eftermiddagen/kvällen där, när de flesta ambassader har stängt, och är bara ett lågbudgetflyg ifrån hela östra Asien. Så det löser sig det här, krävs lite planering bara, därav mina frågor.

Det låter väldigt intressant. Jag ser fram emot att börja jobba, även om jag njuter väldigt mycket av mitt liv just nu ;D

Picture of Niklas Stenman
by Niklas Stenman - Friday, 19 January 2018, 6:16 PM

Hej jag går år två så jag har inte hunnit med mer än hälften  av kurserna men så här har vi haft det hittills:

År1:

Lp3: Diagnos på samlingsveckan i Umeå för Ellära 2

Salstenta för Analyskursen.

Lp4: Salstenta för båda kurserna.

År 2:

LP1: Salstenta Elmaskiner, hemtenta Analog elektronik.

Lp2: Salstenta Reglerteknik, 3 duggor för Mättekniken.

Någon i år 3 eller som är klar kanske kan komplettera listan? :)

//Niklas

Picture of Joakim Ask
by Joakim Ask - Sunday, 21 January 2018, 2:34 PM

Tack så mycket, Niklas! Nu vet jag hur det ligger till iallafall ett år framöver. Jag har läst att de försöker lägga tentor för distansstudenter på morgonen i den mån det går. Det kommer ju naturligtvis att ändras men har de flesta tentor som du skrivit faktiskt varit på morgonen? 

Picture of Niklas Stenman
by Niklas Stenman - Sunday, 21 January 2018, 5:15 PM

Jo precis det har varit på morgonen. Oftast med start kl.9.