Gemenskapsforum där vi fritt diskuterar vad vi vill

Picture of Elin Magnusson
Har dödat mitt labbaggregat?
by Elin Magnusson - Monday, 9 October 2017, 9:39 AM

Hej!

Mitt UNI-T dc aggregat (UTP3702S) verkar ha lämnat jordelivet. Använda det till att ladda batterier utan att ha det lilla jordande metallbläcket monterat = inte bra?

Kan det lagas? Jag har öppnat och kikat, men ser ingen del med texten "trasig" skrivet på sig.

Om inte: Vart köper jag ett nytt? De verkar inte ha den hos Kjell&co längre. Är det någon som vill rekommendera ett alternativt dc-aggregat om går att få tag på och inte är jättedyrt?

MVH

Elin

Picture of Eric Öhman
Svar: Har dödat mitt labbaggregat?
by Eric Öhman - Monday, 9 October 2017, 11:27 AM

Hur visar sig felet/felbeskrivning?

by Elin Magnusson - Monday, 9 October 2017, 1:48 PM

Ingen spänning på någon av kanalerna och ingen av displayerna lyser. Plötsligt gick den inte att sätta på längre.

Picture of Kent Bertilsson
by Kent Bertilsson - Monday, 9 October 2017, 11:53 AM

Det borde inte ha några allvarliga konsekvenser att inte ha denna bygel ansluten såvitt jag känner till men saker kan ju gå sönder i vilket fall. Kan möjligen vara någon liten kretskortssäkring där men vet inte om det alltid syns om de går sönder. Kanske går att mäta på om du kan lokalisera någon. Är hela aggregatet dött är det säkert nåt på inkommande 220V annars borde en kanal eller display kunna fungera i alla fall.

Jag tror jag har något extra aggregat av de som vi skickar ut nu till nya studenter som jag skulle kunna skicka till dig. Skicka mig din hemadress till Kent.Bertilsson@miun.se samt mobilnummer för SMS aviseringen så ska jag försöka ordna ett nytt.

by Elin Magnusson - Monday, 9 October 2017, 1:52 PM

Intressant, och tack vad snällt. Jag skickar uppgifterna, men det är inte jättebråttom. Jag är föräldraledig terminen ut, så om aggregaten behövs till annat kan jag pula på ett tag och se ifall jag hittar vad felet är.

Picture of Nils Lundgren
by Nils Lundgren - Monday, 9 October 2017, 12:55 PM

På mitt aggregat sitter en glassäkring under anslutningen för nätsladden (på utsidan). Är det helt dött kanske den säkringen har gått.

/Nils

by Elin Magnusson - Monday, 9 October 2017, 1:53 PM

Tack för tips, Nils! Ska kika lite mer...