Gemenskapsforum där vi fritt diskuterar vad vi vill

Rörigt med olika skolor för ett program
by Evren Sonny Sütcü - Thursday, 3 September 2015, 8:21 PM

Hej! Är det någon mer än mig som tycker att det är rörigt med tre olika säten? Man måste jaga känner jag. 

Picture of Johan Mattsson
Svar: Rörigt med olika skolor för ett program
by Johan Mattsson - Thursday, 3 September 2015, 8:54 PM

Hej!
Min kull, HT13, är nu inne på tredje året. Ja, det är rörigt och bered dig på att en hel del tid kommer att gå åt till att få inloggningsuppgifter till portaler, moodle, fronter etc. Bara att hitta på ett lösenord som funkar på alla universitet är lite trixigt (om man vill ha samma förstås). Men misströsta inte, efter ett par terminer är det löst och fokus kan läggas på studierna. Ungefär samma fokus jag känner nu när jag sitter och svarar på ditt inlägg i stället för att plugga. Hur som helst så kan jag bara säga att det inte kommer att bli lättare eller mer strukturerat framöver utan en hel del tid går att till att reda ut vad som skall göras och hur, att ta sig framåt helt enkelt.

Framöver "Keep Calm and Carry On" så går allt som en dans!

Trevlig resa genom Högskoleingenjörsprogrammet i Elkraftteknik

/Johan Mattsson

by Evren Sonny Sütcü - Thursday, 3 September 2015, 11:03 PM

Tack för svaret! Vi får nog se hur det blir men det kunde ha förbättrats eller blivit enkelt med kursreg osv.

Picture of Jimmy Larsson
by Jimmy Larsson - Friday, 4 September 2015, 10:55 AM

Jag anser inte att svårigheten ligger i att man studerar mot tre olika lärosäten, utan mer att man dels kanske inte är van hur det fungerar på högskolenivå samt det faktum att man gör det på distans.
Det krångel Johan nämner gällande inloggningar och grejer känner jag igen mig i, i det avseende att man är något "on the fence" inför varje ny kursstart och därmed vill kunna logga in en tid i förväg för att kika runt och orientera sig. Har man då ingen inloggning så tar man sig ju inte in. Detta problem har man alltså max tre gånger (iom de tre olika skolorna).

Själva kursregistreringen är något av de absolut minsta problemen, anser jag - såvida du vet vilken kurs du ska läsa, vilken skola som ger den, att du har inloggning dit och att du har ett någorlunda sinne för att leta runt i "Portalen" hos de tre skolorna.
På UMU behöver du dessutom inte registera dig för några kurser, där de gör det åt dig.

Sen har man ju lite olika tycke för de onlineplattformar som används, gällande upplägg, UI, lärar-elev-kommunikation, information, osv...

by Evren Sonny Sütcü - Friday, 4 September 2015, 4:55 PM

Okej! låter bra! Men angående distans utbildningen. Vad ska man tänka på`?

Picture of Jimmy Larsson
by Jimmy Larsson - Friday, 4 September 2015, 5:40 PM

Hellre fråga för mycket än för lite.

Matteföreläsningarna är tunga. Tunga, tunga.
Slutligen använde jag mig av Stefan Borells föreläsningar endast då jag letade riktiga svar på saker och ting.
Boken är rätt deprimerande/"kompakt" till utseendet.
Gamla tentor, anvisade övningsuppgifter och YouTube var min studieteknik där.

I PSpice/OrCAD kan man inte jorda för mycket.

Satsa på att ha god förståelse för ALLT i varje kurs, för i nästkommande kurser är det mer eller mindre återkommande/påbyggande detaljer - och är man då inte förberedd så är man oförberedd. Så mycket lättare att jobba på med nästa kurs, om man lagt en bra grund med föregående kurs. (gäller främst elkurserna)

Till år 2 så bör man tänka på att ge Elanläggningar, elkvalitet och EMC gode bra med tid, då det är så brett på alla sätt o vis.

Kanske inte något specifikt för distansstudier, iofs... 
Men generellt gäller det god disciplin gällande takt och deadlines. Enormt stort värde av att ha någon studiekamrat i närheten. Har man inte det så bör man snabbt jobba fram en internetrelation med 2-3 st. andra.
Vid det dagliga studerandet räcker det med lite chat, men i vid grupparbeten så är väl Skype föga oväntat ett bra verktyg.

Se till att anteckna vilka de programansvariga är och vem som är i administrativ tjänst vid de tre lärosätena.
Om jag inte misstar mig så är det:
LTU - Anders Larsson (programansvarig - dvs. programmets innehåll), Marianne Tyboni (administration) och Sylvia Hällgren (programvägledare - )
UMU - Per Hallberg (programansvarig) och Valentina Belyaeva (administration)
MIUN - Kent Bertilsson (programansvarig) och Viktoria Lilja (administration)

Sen har du ju kursansvariga, vilka är något fler. Per, Kent, Talib, Nils och Ville är väl de vi har haft mest kontakt med i de två första åren.

Picture of Ylva Silfverberg
by Ylva Silfverberg - Monday, 7 September 2015, 2:55 PM

Är det samma inloggning i CAS för LTU som UMU? Eller hur får man inloggningen till LTUs system?

Jag missade introveckan så känner mig lite vilse i alla system ännu.

/Ylva

Picture of Johan Sande
Re: Svar: Rörigt med olika skolor för ett program
by Johan Sande - Monday, 7 September 2015, 3:34 PM

Det är en CAS-inloggning per lärosäte. Kontakta helpdesk hos LTU, för hjälp inloggningsuppgifter. Troligen kan studentsekreteraren för programmet hjälpa till på något vis (se kontaktinfo https://bonusuppgifter.research.ltu.se/elkraft/mod/page/view.php?id=284)

Jag
by Albin Nyberg Oliv - Monday, 7 September 2015, 7:40 PM

Om det fungerar på samma sätt som det gjorde förra veckan gör du följande:

• Ta dig till ltu's studentportal, tror att denna länk ska fungera

https://weblogon.ltu.se/casfirst/login?service=https%3A%2F%2Fweblogon.ltu.se%2Fcas%2Flogin

• Välj "jag har glömt mitt lösenord" (lite otippat)
  • Välj hämta användare
  • Välj hämta användare med antagning.se användarnamn och lösenord.
  • Vips du är inne i portalen. Kontrollera att du har blivit registrerad på elkraftteknik introkurs.
  • Med samma användarnamn kan du logga in på fronter.
Picture of Ylva Silfverberg
by Ylva Silfverberg - Tuesday, 8 September 2015, 4:23 PM

Tack

Picture of Gudmund Hjelmqvist
by Gudmund Hjelmqvist - Tuesday, 8 September 2015, 5:30 AM

Det är rörigt. Detta har jag gjort

1. Skapat konto/CAS på samtliga tre skolor, genom att att använda sig av antiagning.se

2. Skapat mailkonto/kontrollerat att det fungerar på samtliga skolor. Samt vidarebefodrat mailen till ett mailkonto. I mitt fall mitt gamla mailkonto så alla mail kommer till samma ställe. Fungerar olika på alla skolor.